Poznanie użytkowników e-aptek

Wgląd w rynek e-aptek w Polsce

User Shops E Pharmacies Titelbild

W ostatnich latach europejski rynek e-aptek rozwija się bardzo dynamicznie. Polska, z roczną wartością sprzedaży na poziomie 490 mln euro, znajduje się w pierwszej ósemce krajów europejskich w aptecznym e-handlu. Wprowadzenie e-recepty, które ma obecnie miejsce w Polsce, będzie miało znaczący wpływ na rynek aptek internetowych. Okoliczność ta stwarza zarówno szanse, jak i wyzwania. Poza tym, sprzedaż online leków OTC i RX jest dozwolona w tym kraju. W tym wpisie na blogu przyjrzymy się obecnej sytuacji na rynku e-aptek w Polsce, badając 5 największych e-aptek w tym kraju, a także rolę ich użytkowników.

Top 5 e-aptek w Polsce

Doz.pl prowadzi na liście 5 najlepszych e-aptek we Włoszech, a za nim plasują się Wapteka, Apteka Melissa, Apteka Gemini i Aptekal olmed w odniesieniu do danych z 2023 r. Te e-apteki charakteryzują się wysokimi wynikami sprzedaży, dużym ruchem na swoich stronach internetowych i silną obecnością w mediach społecznościowych. Niemniej jednak istnieją również różnice dotyczące tych czynników:

  • Liczba obserwujących w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, LinkedIn i YouTube) jest różna. Na Facebooku Apteka Gemini obserwowana jest przez 37.000 osób, podczas gdy Doz.pl ma na tej platformie 406 obserwujących. Z kolei na Instagramie aptekę internetową śledzi 6.100 osób.
  • Z ponad 70% odsetkiem, kobiety najczęściej korzystają z 5 najlepszych e-aptek w Polsce.
  • Roczny ruch w sklepach aptek internetowych waha się od 12,4 mln odwiedzających (Aptekal olmed) do 123 mln odwiedzających (Doz.pl).
    SBI PL best e-pharmacy


    Dane demograficzne i zachowania użytkowników e-aptek 

    Z aptek internetowych w Polsce korzystają głównie kobiety. Stanowią one 72% ich użytkowników, którzy uzyskują dostęp do tych platform głównie za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Grupa wiekowa od 35 do 44 lat dominuje z łączną liczbą 26%, jeśli chodzi o odsetek użytkowników.

    SBI PL user demographics


    Kanały wejścia i pozyskiwanie klientów

    Organiczne wyszukiwanie jest dominującą metodą dostępu do 5 najlepszych e-aptek w Polsce. Na poziomie 77%, wyszukiwanie organiczne wyraźnie wyprzedza wyszukiwanie bezpośrednie (18%) i polecenia, które stanowią 3% kanałów wejścia. Podkreśla to znaczenie silnego SEO (optymalizacji pod kątem wyszukiwarek) oraz bezpośredniego i atrakcyjnego doświadczenia użytkownika na stronach aptek internetowych.

    Jeśli ten temat dotyczy 5 najlepszych aptek internetowych, to większość z nich jest dostępna za pośrednictwem wyszukiwania organicznego.

    • Wapteka jest najbardziej dominującą apteką internetową z 86% tego rodzaju dostępu.
    • Apteka Melissa plasuje się za nią z 81%.
    • W przypadku Apteki Olmed 77% kanałów wejścia składa się z wyszukiwania organicznego.
    • W Aptece Gemini wyszukiwanie organiczne nadal stanowi 74%.
    • Doz.pl plasuje się na końcu z 65% wejść z wyszukiwania organicznego. Wyszukiwanie bezpośrednie stanowi jedną trzecią kanałów wejścia z udziałem 31%.

    Polecenia nie odgrywają prawie żadnej roli w przypadku wszystkich pięciu aptek internetowych we Włoszech. Łącznie stanowią one maksymalnie 6% kanałów wejścia.

    Strategiczne spostrzeżenia i zalecenia dla e-aptek

    Istnieje wiele sposobów na poprawę obecności e-aptek w Internecie. Obejmuje to optymalizację stron produktów pod kątem wyszukiwarek, poprawę widoczności poprzez ukierunkowane reklamy i wykorzystanie narzędzi do analizy danych, takich jak Smile Analytics, do śledzenia wydajności i lepszego kierowania reklam do klientów. Branża aptek cyfrowych w Polsce oferuje znaczące możliwości rozwoju. Dzięki strategicznie uzasadnionemu podejściu opartemu na szczegółowych analizach rynku i zaawansowanych strategiach danych, e-apteki są w stanie z powodzeniem rozwijać się w tym sektorze, jednocześnie zapewniając konsumentom wygodne i wydajne rozwiązania. Badanie Smile BI dostarcza więcej szczegółów na temat sytuacji na rynku e-aptek w Polsce, a także prognoz na przyszłość i sposobów przygotowania się do niej.

    Summary

    • Ważna rola: Polska zyskuje obecnie na znaczeniu na europejskim rynku e-aptek. Z roczną sprzedażą o wartości 490 milionów euro, nasz kraj należy do 8 najlepszych krajów na tym rynku.
    • Siła i różnorodność: Doz.pl jest liderem wśród 5 największych polskich e-aptek, a Apteka Melissa i Apteka Olmed wykazują silną sprzedaż i znaczącą obecność online.
      - Różnorodność wśród e-aptek: Obecność w mediach społecznościowych i dane demograficzne różnią się wśród 5 najlepszych e-aptek, przy czym Apteka Gemini ma największą bazę obserwujących na Facebooku. Użytkownicy 5 największych e-aptek w Polsce to głównie kobiety.
    • Ruch internetowy: Wśród 5 największych e-aptek w Polsce, współczynnik ten waha się znacząco, od 12 milionów do 123 milionów odwiedzających rocznie, co wskazuje na różne poziomy zaangażowania użytkowników.
    • Kanały wejścia: Organiczne wyszukiwanie w wyszukiwarkach jest najbardziej dominującą metodą, jeśli chodzi o kanały wejścia dla aptek internetowych w Polsce. Wejścia za pośrednictwem poleceń są mniej znaczące.
    • Ulepszenia strategiczne: Optymalizacja wyszukiwarek (SEO), ukierunkowana reklama i analiza danych są zalecane w celu zwiększenia wzrostu i wydajności w tym sektorze.

    Smile.BI GmbH
    Sonnenstraße 14
    80331 München
    Telefon +49 89 242156500

    info@smile.bi